• 2016-07-30 14:55 Robotik

    Autoliv ansluter till Volvos Drive Me-projekt

    Volvo Cars och Autoliv har meddelat att man går ihop i projektet Drive Me för att utveckla förarlösa bilar. Företagen ska dela forskning och utveckling inom säkerhetstekniker för att snabba på utvecklingen mot fler aktiva säkerhetssystem.

    Drive Me är ett storskaligt pilotprojekt för autonom körning som ska testa 100 självkörande Volvo-bilar på vägarna i Göteborg. Volvo har tillsammans med bland annat Trafikverket och Chalmers Tekniska Högskola drivit projektet sedan år 2013. De första testerna ska påbörjas under år 2017.

    När Autoliv nu går med i projektet drar man nytta av deras tekniska kompetens inom fordonssäkerhet för att utveckla aktiv säkerhetsteknik.

    – Vi är glada över att välkomna Autoliv till Drive Me-familjen. Autonom körning kommer att göra våra vägar bättre och säkrare. Ju förr vi kan utveckla erforderliga tekniker och börja erbjuda dem i våra bilar desto bättre, säger Volvo Cars vd och koncernchef Håkan Samuelsson.

    Autoliv ser i sin tur fördelar av att stärka samarbetet med andra aktörer inom utvecklingen av förarlösa fordon.

    – Drive Me-projektet är en möjlighet för oss att gå samman med andra viktiga aktörer i Sverige för att stärka vårt arbete inom autonom körning. Morgondagens fordonsflotta kommer att präglas av integrerade aktiva och passiva säkerhetslösningar som måste fungera med total säkerhet och i harmoni mellan systemen. Det är nyckelkunskap inom detta område som Autoliv kommer att tillföra projektet, säger Autolivs styrelseordförande, VD och koncernchef Jan Carlson.

    Ett samarbete på den här nivån mellan två av Sveriges ledande företag inom fordonsindustrin bidrar till att stärka Sveriges position inom utvecklingen av autonoma fordon.

    Läs mer: Autolivs pressmeddelande, 2015-09-30
    Volvos pressmeddelande, 2015-09-30

    info
  • 2015-11-10 14:37 Robotik

    Rapportrelease: Robotarnas århundrade

    Vi lever i robotarnas århundrade. Användningen växer exponentiellt och på bred front. Robotar kommer att bli betydligt vanligare i alla delar av ekonomin och alla delar av samhället. Etablerade leverantörer gynnas av tillväxten, men utmanas av nya aktörer som tar sig in på marknaden. Utvecklingen ställer också krav på användare att förstå utvecklingen och ta tillvara på möjligheterna för att undvika en sjunkande konkurrenskraft.

    Den här studien beskriver var utvecklingen sker, vilka möjligheter och hinder som finns, hur marknaden förändras och vilka aktörer som driver utvecklingen. Den diskuterar också de troliga samhällseffekterna av att fler uppgifter tas över av robotar.

    Rapporten är den senaste i serien Framtida tillväxtmöjligheter för Sverige, som har som syfte att skapa och sprida kunskap om tillväxtmarknader och vilka möjligheter och utmaningar de innebär för svenska företag.

    Projektet drivs av Stiftelsen Blue Institute, oberoende tankesmedja och forskningsinstitut, med bidrag från VINNOVA.

    Ladda ner Robotarnas århundrade här: Blue Institute (2015)_Robotarnas århundrade

    info
  • 2015-10-27 14:50 Robotik

    Infografik: Utveckling av 3D-skrivare gynnar robotiken

    3D-skrivare har potential att revolutionera tillverkningsprocesser i en rad industrier. För robotik kan de också betyda ännu mer. Förutom att göra tillverkningen av robotar enklare, billigare och snabbare så kan robotar bestyckas med 3D-skrivare, vilket ger helt ny funktionalitet och nya användningsområden.

    Ladda ner högupplöst pdf: 3D-skrivare_infografik_framtidatillvaxt.se

    Konsultbolaget A.T. Kearney uppskattar att marknaden för 3D-skrivare, insatsvaror och tillhörande tjänster kommer att fyrdubblas mellan åren 2014 och 2020, från 4,5 till 17,2 miljarder dollar. Redan idag används 3D-skrivare i stor skala kommersiellt, och inte enbart för protypframtagande. Till exempel har 100 procent av tillverkningen av hörselapparater i USA konverterat till additiv tillverkning, en process som tog mindre än två år.

    3D-skrivare är redan en tredjedel så stor marknad som automation och robotik i USA, och växer snabbare. I viss mån  konkurrerar 3D-skrivare med robotar i tillverkningsprocessen, men de delar också vissa egenskaper, vissa hävdar till och med att 3D-skrivaren är en typ av robot. Det finns en grad av konkurrens mellan områdena, men framförallt utgör 3D-skrivare ett komplement till robotar. Dels gynnar de utvecklingen av robotar och dels kan de användas för att expandera vad som är möjligt för roboten att utföra.

    Sammantaget är därför utvecklingen av 3D-skrivare av stor betydelse för framtidens robotik. Utvecklingen av material och kombinationer av dem, upplösning och hastighet går snabbt framåt inom 3D-skrivare. Robotik är ett av de områden som gynnas mest av den utvecklingen.

    info
  • 2015-10-21 14:41 Robotik

    Studien Robotarnas århundrade ges ut den 10 november

    Den 10 november lanserar Blue Institute den nya studien Robotarnas århundrade på Robotkonferensen på Elmia-mässan i Jönköping. Benjamin Ståhl, Director på Blue Institute och författare av rapporten, kommer att hålla tal om den snabba tillväxten för robotar inom industrin, men också i tjänstesektorn, försvaret och hemmen.

    Vi lever i robotarnas århundrade. Användningen växer exponentiellt och på bred front. Robotar kommer att bli betydligt vanligare i alla delar av ekonomin och alla delar av samhället. Etablerade leverantörer gynnas av tillväxten, men utmanas av nya aktörer som tar sig in på marknaden. Utvecklingen ställer också krav på användare att förstå utvecklingen och ta tillvara på möjligheterna för att undvika en sjunkande konkurrenskraft.

    Studien Robotarnas århundrade beskriver var utvecklingen sker, vilka möjligheter och hinder som finns, hur marknaden förändras och vilka aktörer som driver utvecklingen. Den diskuterar också de troliga samhällseffekterna av att fler uppgifter tas över av robotar.

    Rapporten är den senaste i serien Framtida tillväxtmöjligheter för Sverige, som har som syfte att skapa och sprida kunskap om tillväxtmarknader och vilka möjligheter och utmaningar de innebär för svenska företag. Projektet drivs av Stiftelsen Blue Institute, oberoende tankesmedja och forskningsinstitut, med bidrag från VINNOVA.

    Från och med den 10 november kommer rapporten att vara tillgänglig att ladda ner som pdf här: http://framtidatillvaxt.se/publikationer/

    Läs mer om robotkonferensen här: http://www.elmia.se/Robotkonferens/

    info
  • 2015-10-15 14:53 Robotik

    Volvo tar fullt ansvar för sina förarlösa bilar

    Volvo har i ett pressmeddelande gått ut och sagt att de är villiga att ta fullt ansvar för det deras bilar gör när de kör i autonomt läge. Det gör dem till den första biltillverkaren i världen som ger ett sådant löfte, men är det nödvändigt?

    – Om vi gör ett misstag när vi designar bromsarna eller mjukvaran så är det inte rimligt att lägga skulden på kunden. Vi säger till kunden att de kan spendera sin tid med något annat, vi tar ansvar, säger Erik Coelingh, teknikspecialist på Volvo Personvagnar.

    IEEE Spectrum skriver att Volvos uttalande förmodligen är onödigt. Olyckor som orsakas av bilen kommer troligtvis biltillverkarna att vara skyldiga till i alla fall, annars kommer de inte satsa på att utveckla bilarnas säkerhet. Men olyckor som orsakas av andra faktorer så som andra trafikanter kommer fortfarande inte vara biltillverkarens fel.

    I pressmeddelandet skriver Volvo Personvagnar också att det är viktigt att USA skapar nationella lagar och regelverk kring autonoma fordon så att leverantörerna inte ska behöva anpassa sig till olika regelverk i varje stat.

    – USA riskerar att tappa sin ledande position på grund av en avsaknad av federala riktlinjer för tester och certifiering av autonoma fordon. Europa har till viss del drabbats av att ha många olika regelverk. Det skulle vara synd om USA följde Europas exempel i detta viktiga område, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Personvagnar.

    info